Wat hebben jazzmuziek en de moord op Patrice Lumumba met elkaar gemeen?
In de documentaire Soundtrack to a Coup d’État neemt Belgische filmmaker Johan Grimonprez ons mee naar februari 1961. Twee jazzmuzikanten, Abbey Lincoln en Max Roach, bestormen de VN Veiligheidsraad en protesteren tegen de moord op Patrice Lumumba, de eerste minister van Congo. Eerdere vergaderingen rond demilitarisatie en dekolonisatie waren al in het water gevallen, tot grote frustratie van Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov. De grote dwarsligger, de VS, moeten dringend hun imago opkrikken en zoeken hun toevlucht in jazz. Muzieklegendes als Louis Armstrong, Nina Simone, Dizzy Gillespie en Duke Ellington worden als jazz ambassadeurs naar Congo gestuurd om de aandacht af te leiden van verschillende CIA-operaties.
Johan Grimonprez overstijgt in zijn documentaires alle genres met creaties waarin experiment, historisch besef en revisionisme innig met elkaar verbonden zijn. Soundtrack to a Coup d’État doet je met andere ogen kijken naar het koloniaal verleden van België. Muziek is hierbij meer dan een soundtrack, maar wezenlijk verbonden met de film. De dialoog tussen jazz en dekolonisatie wordt visueel knap vormgegeven, met gebalde tekstinformatie die op het scherm danst in de grafische stijl van de modernistische Blue Note album covers.
Lumière Mechelen
Frederik de Merodestraat 28
2800 Mechelen
BTW: BE0679 809 751
info@lumiere-mechelen.be
Tel: +32 15 70 02 35 (tussen 14u en 22u)